בשנים האחרונות מקדמת עיריית תל אביב את תוכנית הרובעים. בסוף שנת 2015 המועצה הארצית לתכנון ובניה אישרה את תכנית הרובעים לעיר תל אביב, מטרתה של התוכנית לקדם את ההתחדשות העירונית במרכז העיר.

התוכנית מחלקת את העיר לרובעים, לכל רובע בעיר הוכנה תוכנית ייעודית שנועדה לאפשר את התחדשותו, תוך שמירה על אופי הסביבה, ופישוט הליכי התכנון, 

התוכנית מסדירה מחדש את  סל הזכויות המקסימלי  לתוספת בנייה (תמ"א 38 3) ובנייה חדשה (תמ"א 38 2), לעודד התחדשות של בתי המגורים תוך שמירה על החזות והזהות העירונית.

תוכנית הרובעים בתל אביב מטילה מגבלות בנייה משמעותיות וקובעת מהם נפחי הבניה המומלצים בפרויקטים של התחדשות עירונית ברובע 3 ו- 4.

גבולות רובע 4 :רחוב אבן גבירול, נתיבי איילון, נחל הירקון ושדרות שאול המלך. בתוכו נכללים בין היתר תחנת הרכבת ארלוזורוב, כיכר המדינה, המרכז הרפואי איכילוב, מוזיאון תל אביב לאומנות, וכן הרחובות שדרות שאול המלך, ויצמן, ז'בוטינסקי, דרך נמיר, יהודה המכבי, שדרות דוד המלך ועוד.

גבולות רובע 3 בין רחוב אבן גבירול ממזרח, חוף הים במערב, נחל הירקון בצפון ורחוב בוגרשוב בדרום. בין היתר נכללים ברובע זה: מתחם כיכר דיזינגוף, מתחם הבימה, כיכר רבין, נמל תל אביב, מתחם בזל, והרחובות הירקון, בן יהודה, פרישמן, גורדון, ארלוזורוב (בחלקו המערבי), רציף הרברט סמואל, ירמיהו, פרוג, שדרות בן ציון, שדרות בן גוריון, שדרות נורדאו, שדרות ח"ן ועוד.

בנוסף, עיריית תל אביב קדמה מסמך מדיניות בשנת 2012 לרחוב אבן גבירול. על פי המסמך, רחוב אבן גבירול אינו נכלל בתכנית הרבעים , כאשר נקבע כי במסגרת פרויקטים של תמ"א 38 ופינוי בינוי על רחוב זה יינתן ליזמים "סל זכויות בנייה" מלא.

כחלק מהתוכנית גובש מסמך מנחה לבחינת בקשות לתמ"א 38, המסמך מפרט את התנאים לקבלת היתר בניה מכוח תמ"א 38 ומאפשר לוועדה המקומית לבחון את הבקשות באופן אחיד ומקצועי, שישמור על המרקם העירוני, דרך זו מאפשרת לבעלי הדירות להעריך את אפשרויות מימוש תמ"א 38 העומדות בפניהם.

חלקו הראשון של המסמך מתייחס לתנאים לקבלת היתר בניה וכולל הצגת אישור לצורך בחיזוק המבנה, שיטת החיזוק המוצעת ומסמכים קונסטרוקטיביים נוספים הנבדקים על-ידי יועץ הקונסטרוקציה של העירייה, שאישורו הוא תנאי להמשך הטיפול בבקשה להיתר.

בחלקו השני של המסמך מוצגים קווי מדיניות כלליים, החלים על כל העיר, בין היתר מפורטת המדיניות לעניין שילוב תוספת בניה מכח תמ"א 38 ותוספות בניה מכח תכניות מפורטות קודמות, הנחיות למקרה של הריסת מבנה ובנייתו מחדש, הנחיות לגבי חריגה מקווי בניין, בניית מרחב מוגן ועוד.

חלקו השלישי של המסמך כולל את המדיניות העירונית וכולל מידע על תוספות בניה אפשריות באזורי העיר השונים מכח תמ"א 38- אזורים בהם מותרות התוספות מכח תמ"א 38, אזורים בהם מותרות התוספות הללו למעט תוספת קומה, אזורים בהם יותרו בתכניות חדשות תוספות בנייה גדולות מאלו שהתמ"א מאפשרת (2 קומות ויותר) ואזורים בהם התוספות התוספת מכח תמ"א 38 מוגבלת על-ידי הוראות התכניות המפורטות החלות במקום (בדר"כ מדובר באזורים בעלי מרקם ייחודי הראוי להגנה, לדוג': שכונות נווה צדק, כרם התימנים ואזור לב העיר).

גורמי הרישוי מעדכנים את המסמך באופן שוטף בהתאם לשינויים הנהוגים בתמ"א 38 ולחקיקה המשלימה.

על פי התוכנית, נקבעו תנאים מקלים יחסית להוצאת פרויקטים להתחדשות עירונית ברובע 4, ואילו ברובע 3 ממערב לרחוב אבן גבירול, תותר בניית ממ"דים בלבד ולמעשה רובו של הרובע יוכרז לשימור. רובע נוסף – רובע 5- הממוקם בין אזור נווה צדק בדרום ועד לשדרות בן ציון ורחוב בוגרשוב בצפון, לא נכלל עדיין בתוכנית הרובעים, אך על פי הערכה יכלל בקרוב וההוראות יהיו דומות לאלו שברובע 3 – כלומר יוטלו עליו מגבלות בניה משמעותיות.

למפת הרובעים של תל אביב לחץ כאן